Sunday, August 24, 2008

Hej hej alla små apor!

Idag är det söndag, då får man vara trött. Jag har ont i magen och huvudet dessutom. Jag hade något hemskt väsentligt att förmedla MEN det flög ur huvudet på mig, undrar om jag får tillbaka det någongång? Jag behöver mer te, mycket mer te och lite frukt tror jag. När är rönnbären mogna? Jag vill göra gelé och kanske smaksätta det med något från balkongen.

Alltså! Min fråga är när rönnbären är mogna nog att plockas! Är det någon som har nåt tips på något annat höstigt som kan skördas nu (eller snart). Känns som att det är dags att börja bygga på vinterskafferiet. Jag vill ha;
lingon
äpplen
blåbär
rönnbär
svamp (diverse), någon måste lära mig mer om svamp, skulle säkert bara förgifta någon annars.
plommon
körsbär, bigaråer, klarbär, moreller
små gurkor att lägga in
små zucchini och paprikor att också lägga in
ta hand om alla gröna kryddor på balkongen

Safta, sylta, pickla, syra, baka, torka.
Om folk är snälla med bra förslag, recept och plock hjälp så kanske man kan få lite färdiga produkter.......

No comments: